Een lente begint met SNEEUW! - Reisverslag uit Saint-François-Longchamp, Frankrijk van Sanne Slabbers - WaarBenJij.nu Een lente begint met SNEEUW! - Reisverslag uit Saint-François-Longchamp, Frankrijk van Sanne Slabbers - WaarBenJij.nu

Een lente begint met SNEEUW!

Door: Poppienette

Blijf op de hoogte en volg Sanne

20 Maart 2013 | Frankrijk, Saint-François-Longchamp

WOW! De tijd vliegt echt voorbij, zelfs als het niet altijd even leuk is! ;)

Ik heb in ieder geval weer genoeg avonturen beleefd.. En daarvan eerst al eens het avontuur waar ik de vorige keer mee geeindigd was..
Het is eind januari niet helemaal gelukt om Tatays auto te repareren, maaaarrrr.. Michelle (reisleidster Bizz Travel) en ik zijn liftend naar het dal gegaan, om daar via de ouders van Tatay naar Tatays zus te gaan en daar een bestelbusje op te pikken om mee naar Valloire te kunnen crossen! Wiehoew, snappen jullie t nog? Haha! Uiteindelijk zijn we dus goed en met mega veel boodschappen in Valloire aangekomen, waar we samen met Eef en de toffe groep van de SPECO die daar was een carnavalsfeestje te vieren! LEUK! en een top avond gehad! :) Thanks to Eef!
Daarnaast hebben we in de tussentijd alweer vele leuke apero avonden gehad (het houdt op het moment niet op! Haha! Al sinds vorige week maandag zijn er elke dag mensen over de vloer om te borrellen! Pfff.. (Hoezo Fransen houden van feesten?), is er weer genoeg sneeuw gevallen, is de drukte op het werk weer voorbij en zijn er weer genoeg mensen op bezoek geweest!

Apero & bezoekjes
'It's the mellowest moment of a day in France, a delightful interlude between the day's activity and a pleasurable meal: l'heure de l'apéro.' Oftewel, gewoon borrellen! Als de mannen klaar zijn met werken gaan ze gezellig darten, kletsen, videospelletjes spelen en dat onder het genot van een hapje en drankje.. Of alleen maar drankjes en dan vooral Ricard (anijsdrank dat aangelengd word met water, maar waar wel genoeg % in zitten!) of rum en voor vrouwen vaak kir.. Avondeten doen we tegenwoordig vaak rond 12h 's avonds, soms wat eerder, soms weer later, ligt er maar net aan! Haha! Maar ik begin er nog steeds niet aan te wennen.. Kan er wel eens chagerijnig van worden als ik dan nog moet gaan kokkerellen, net voordat we het bed in duiken. Maar gelukkig is manlief ook een goede kok, zelfs als hij een borreltje op heeft! Dus daar heb ik maar weer geluk mee! :) Hihi!
Mensen over de vloer, dat is ons dus wel op het lijf geschreven. Altijd gezellig en leuk. Zo zijn Emmy en Wieke ook een paar daagjes hier geweest! Was super gezellig en leuk, helaas hebben we niet al te goed weer gehad, maar wel heeeeeeel veel sneeuw! Het was zelfs zo dat we op een gegeven moment op de piste waren en Emmy graag naar de Col de la Madeleine wilde.. Ja, daar waar de Tour de France overheen komt! Dus ik, als goede gids, gaf hun het advies me maar te volgen dan... Alleen zagen we bijna geen hand voor ogen en dacht ik op de piste te zitten, terwijl dat helemaal niet zo was! Hahahahaha! Zaten we tussen 2 pistes in, in de diepsneeuw! Pffff.. Dus maar weer terug naar de lift en de nieuwe poging laten slagen om die lekker af te sluiten met een heerlijke kop warme chocomelk! Mmm.. :)
Daarna de dag erna zijn we het avontuur aangegaan om door de 80cm sneeuw die in 1 dag gevallen was, terug naar NL te rijden. Gelukkig was ik inmiddels al een ervaren sneeuwkettinglegster, waar ik Tatays mannelijke eer mee geschaden heb (die vond het natuurlijk mega frustrerend dat het mij sneller lukte dan hem, hihi!), en hebben we de kettingen omgehouden tot in het dal! Wow, zo veel sneeuw en zelfs tot in het dal weer, was voor ons drietjes verbazingwekkend en ook meteen mega mooi om te zien.
Na mn weekje thuis was er ook weer visite. Een weekje hadden we een vriend over de vloer die skilessen ging geven en waar Tatay ook nog eens een snowboardlesje bij heeft gevolgd, met succes en zonder gebroken polsen! ;) Daarnaast is Wart weer een paar daagjes langsgeweest vorige week, komt Eef geregeld langs en is Wim er deze week ook weer met zn familie! Binnenkort komen Marlou en Martin heel misschien een weekendje langs en zal Nik (vriend van de zomer) ook een weekje gaan vertoeven in SFL! Gezellige boel dus!

Vakanties, werk en weer
Na mn weekje NL, waar ik wegens familie omstandigheden naartoe ben gegaan en er hopenlijk zoveel mogelijk voor iedereen ben geweest, kwam ik in een zonnig SFL terug! Dju, waren Emmy en Wieke net een weekje te vroeg gekomen! Hihi!
Sneeuw lag er nog genoeg en het goede weer was ideaal voor alle vakantiegangers. De vakanties in NL, Belgie en Frankrijk waren namelijk in volle gang. Dus weer genoeg te doen op het werk en gelukkig smaakte mijn snotjes van de vorige keer niet naar meer.. In ieder geval niet tijdens deze weken!
Sinds de afgelopen week zijn de vakanties overal namelijk afgelopen. Een lekker drukke tijd, waarin ik mega veel gewerkt heb en waar ik me op het werk dus ook niet verveeld heb! Hopenlijk blijft dat nog efkes zo!
Ik heb in ieder geval veel in de receptie gestaan, een paar uurtjes in de bar mogen werken en nog minder uurtjes ook schoongemaakt. Dit laatste vond ik wel prima, want mijn bar middagen en avonden begon ik zo vervelend te vinden, doordat er niks te doen was, dat mijn snot toen wel nog naar meer smaakte! Haha! Op zondagochtend mocht ik voortaan 4 - 5 uurtjes schoon gaan maken. Alle lockers uitvegen, de wasbakken, wc's, omkleedcabines en de vloer van de mannen en vrouwen omkleedruimtes flink poetsen gevolgd door de vloer in de receptie en van de bar / bowling. Mijn tijd kreeg ik zo wel om en ik heb wel gevoeld dat schoonmaken een sport is! 'Helaas' kregen we half februari een schoonmaakster erbij, maar mijn uren bij de receptie en in de bar kreeg ik inmiddels ook wel om!
Wat wel vervelend is als je als buitenlander hier werkt en een accentje hebt in het Frans, dat sommige Fransen daarvan profiteren en zeggen dat je hun niet snapt (terwijl je ze goed snapt en hun uitlegt wat de mogelijkheden zijn, maar ze dit niet van je aan willen nemen..), je geen Frans spreekt en ze je vertellen als ze de verkeerde persoon aan de telefoon hebben, dat je 2 collega's (terwijl je daar dus zelf bij hoort) ook niet echt gezellig zijn! En bedankt! Poeheej, frustrerend kan dat zijn, maar gelukkig zijn we een echt team en staat de baas achter ons allemaal en heeft hij me al een paar keer laten weten dat ik tot de besten van het team behoor! Joehoe! Zo fijn om te horen! Altijd nais!
Als het goed is mag ik na 31 maart ook nog blijven, dan loopt mijn contract namelijk af.. Jela, de nieuwe schoonmaakster, gaat dan 'gelukkig' weer terug naar Slowakije, en dus mag ik mijn favoriete sport weer uit gaan voeren! ;) Omdat ik daarnaast zo multifunctioneel ben en ook in de bar en receptie kan werken, is er een grote kans dat ik tot 20 april aan de gang mag! :) Daarna weet ik nog niet wat ik precies komende zomer ga doen.. Ik ben sinds januari alweer aan de solliciteer, maar Mimizan gaat het deze zomer helaas niet worden. Ze hebben me een contract aangeboden van maar 3 maanden en dat vind ik te kort (vorig jaar werkte ik er bijna 5!). Dus ik ben op zoek naar iets hier in, op en in de omgeving van de bergen en ons nieuwe huis! Spannendj en hopenlijk vind ik iets leuks voor langere tijd!

(t)huis & beestjes
Tatay en ik zijn dan dus ook aan het kijken voor een huisje of appartementje hier in het dal. Hij wil deze zomer graag eens hier bij zijn familie en vrienden blijven en heeft ook al genoeg opdrachten in de wacht gesleept. Hij kan namelijk als tegelzetter aan de slag in het nieuwe huis wat zijn broer aan het bouwen is en etc.. Vandaar dat ik ook eens een keer hier ga blijven in de zomer en ga ontdekken hoe dat zal zijn. Hopenlijk vinden we een geschikt huisje om in te wonen, we zijn al in onderhandeling voor een huurhuis, maar dat staat nog niet 100% vast! Daar kom ik de volgende keer dus weer eens op terug! ;) Waarschijnlijk ga ik me dan ook maar eens in Frankrijk inschrijven binnenkort. Dat maakt het toch net allemaal ietsjes makkelijker dan mijn huidige situatie! (in NL wonen en in theorie elke dag op en neer naar hier om te werken!) :P
Daarnaast krijgen we volgende week ook gezinsuitbreiding! Joehoe! Maandag is er een beagle op komst die we Igwis (spreek uit als iegkwies = i get what i see) gaan noemen. 2 weken geleden hebben we al even mogen proeven van het leven met een hondje, maar die is hem er toch even snel tussenuit gefloept! Tatay was een hele mooie Australische herdervan 7 maanden oud gaan halen in Albertville, Lucky genaamd.. Maar helaas was ze zo bang en schuw, dat toen ze uit de auto waren gestapt en ze nog aan de lijn zat, toch de kans heeft gezien haar hoofdje uit de halsband los te maken en er als een gek vandoor te rennen! Pffff... Niet heel lucky dus.. De hele avond en de volgende ochtend op zoek geweest, berichten op facebook geplaatst en zelfs bij de gemeente in het dal werd het op een electronisch bord weergegeven.. Na een dag hebben we haar met behulp van de vorige eigenaren en hun andere hond weer teruggevonden in het park van het touwenparcours.. De oude eigenaar heeft ons het geld terug gegeven en de hond 'gelukkig' weer mee terug genomen.. Jammer, heb maar 5 minuten van deze mooie hond mogen genieten, maar dit was wel beter voor de hond én voor ons!
Nu dus volgende week een beagle van 2 maanden oud, die we helemaal zelf op kunnen gaan voeden! Spannendj! :) En heel misschien komt daar dan binnenkort ook nog een mini poesje bij.. (als we plek in het huis gaan hebben) De poes van Tatays zus krijgt namelijk jonkies, dus wie weet! :)

Verjaardag
Dat word dan ook meteen mn verjaardagskado van Tatay! Een poesje in huis! :) Tatay vind poesjes stiekem niet zo leuk. Maar samen met de hond lijkt het hem wel wat. Kunnen die 2 samen vriendjes worden, zou top zijn! Daarnaast heb ik hem voor mn verjaardag ook zijn overige dreads mogen knippen! OENK! Heb altijd gezegd dat ik dat niet wilde doen, zodat het niet mijn schuld kan zijn.. Maar ik moet zeggen, ben best een goede kapster! ;) Hihi! Hij heeft al zn dreads die hij nod had, omhoog gehouden en ik geknipt! Nu heeft hij dus een lekker kort koppie wat hem nog goed staat ook! Fijn om zn haren eindelijk eens aan te kunnen raken! Blij! Gelukkig is hij er zelf ook blij mee, dat scheelt!
Na de knipsessie zijn we toen met een bubs de Yeti ingedoken en erna nog naar de Mackenzie geweest om op Rians en mijn verjaardag te proosten! Woensdag hebben we dat nogmaals overgedaan door weer met een hele bubs lekker ergens te gaan eten. Waren super avonden en overspoeld met dj's in de yeti (merci Alain! ;)) kadootjes, berichtjes en kaartjes door vrienden, familie en collega's voelde ik me echt jarig! Thanks iedereen! Jullie zijn toppertjes!

Bon, vanavond hoef ik pas om 20h15 te werken in de bar.. Gelukkig niet met meneer vervelend, maar met een toffe collega! :) Hihi! Daarnaast is er een dj die tegenwoordig bij ons draait om mensen te lokken. Hopenlijk lukt dat vanavond ook! In de Yeti draait namelijk ook een toffe DJ, Nikkie Nice die er een life act met viool bij gaat houden en is er in de Slalom ook een avond.. We zullen zien, komt vast helemaal goed!
Er is in ieder geval nog genoeg sneeuw, sinds zondag /maandag is er alweer een dikke 50cm bijgevallen! JOEHOE! Dus daar hebben we gisteren goed van geprofiteerd door lekker off piste te gaan en dat voel ik nu nog! Spierpijn in mn billen! Hihi!

Alaa, ik ga weer eens verder met de banenzoektocht, lekker eten maken, gitaar proberen te spelen en blablabla..

Tot de volgende keer en bedankt voor jullie geduld mijn gezever aan te lezen! ;)

Gros bisous de la France!

  • 14 April 2013 - 12:01

    Schwester 2:

    Namasté! Goede samenvatting van een mooie tijd in de sneeuw van SFL. Ik heb de sneeuw gigantisch gemist, maar Nepal heeft ontzettend veel goed gemaakt. Geduld wordt beloond en dat zal vast ook met jouw baan lukken. Ik zal de mannen eens informeren voor de zomer, klettersteigen bij San Tatay Longchamps en omgeving ;) Ik zeg tot over een kleine 2 weekies :) xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Op deze site staan al mijn reisverhalen over het wonen en werken in viva la France.. :)

Actief sinds 17 Dec. 2008
Verslag gelezen: 743
Totaal aantal bezoekers 88080

Voorgaande reizen:

05 Mei 2013 - 01 Mei 2016

and the adventure goes on!

29 April 2012 - 30 September 2012

MimiSan =)

10 December 2012 - 21 April 2012

De winter van de verrassingen!

13 December 2011 - 16 April 2012

Winter 2011 / 2012 SFL

03 Juni 2011 - 03 Oktober 2011

L'été 2011: Mimizan

11 December 2010 - 25 April 2011

Once again a winter at Saint François Longchamp

25 Mei 2010 - 19 September 2010

Mimizan & Moliets summer 2010

11 December 2009 - 25 April 2010

Saint Francois Longchamp encore! :)

05 Juni 2009 - 03 Oktober 2009

San in Mimizan!

05 December 2008 - 26 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: